« شرح وظایف کارشناسان واحد گسترش»

1- تهیه و تدوین ساختار و تشکیلات شبکه های بهداشتی

2- نیاز سنجی و تعیین اولویت نیروی انسانی مورد نیاز ستاد، مراکز و خانه های بهداشت بر اساس چارت تشکیلات شبکه های بهداشت با هماهنگی واحدهای ستادی

3- ثبت نام و انجام هماهنگی و برگزاری آزمون جذب نیروی پزشک، دندانپزشک، ماما و سایر پرسنل مورد نیاز در برنامه پزشک خانواده بر اساس چارت تشکیلات شبکه های بهداشت و درمان و پس از اخذ مجوزهای قانونی

4- نیاز سنجی و تعیین اولویت ساخت و احداث فضای فیزیکی مناسب و نیز انجام تعمیرات جهت ارائه خدمات بهداشتی پس از هماهنگی، مکاتبات با دفتر فنی دانشگاه و اخذ مجوزهای لازم

5- نیاز سنجی و تعیین اولویت خرید و تعمیرات تجهیزات پزشکی و فنی ستاد، مراکز و خانه های بهداشت پس از هماهنگی، مکاتبات و اخذ مجوزهای لازم و ارائه لیست توزیع به انبار ملزومات و تجهیزات بر اساس اولویت جهت تامین تجهیزات واحدهای محیطی و ستادی

6- نظارت بر عملکرد ارائه خدمات توسط پرسنل واحدهای بهداشتی و بررسی چگونگی ثبت در سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) و پاسخ به سوالات و مکاتبه با استان در جهت رفع نواقص

7- آموزش بدو ورود پزشکان و ماماهای پزشک خانواده بر اساس ورژن برنامه پزشک خانواده روستایی

8- نظارت و پایش فصلی عملکرد پزشکان و ماماهای پزشک خانواده بر اساس چک لیست برنامه پزشک خانواده روستایی

9- ثبت آمار مرگ و میر در "سامانه ثبت مرگ کشوری" و نظارت بر صحت ثبت علل مرگ در سامانه سیب و برگزاری کمیته فصلی در این خصوص و جمع بندی داده ها و استخراج شاخصهای مربوطه

10- استقرار سامانه یکپارچه بهداشت(سیب)، آماده سازی بستر مناسب و تجهیزات فنی مربوطه و پایش عملکرد پرسنل مرتبط و بخصوص فرایند ارجاع و بازخورد سطح 1

11- استقرار نظام ارجاع الکترونیک در بستر سامانه سیب و پایش و نظارت فرایند ارجاع و بازخورد سطح 2 و ارائه آمار به استان

12- تنظیم قراردادهای پزشک خانواده و محاسبه کارانه و بیتوته پزشکان و ماماها و سایر پرسنل تحت قرارداد برنامه پزشک خانواده و ارائه به واحد حسابداری

13- نظارت بر امور مرتبط با پرستاران شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت، پایش واحد خدمات پرستاری مراکز و آموزش پرستاران و ماماهای شاغل و ارائه پسخوراند

14- بررسی شکایات مرتبط با حوزه پزشک خانواده و ارائه پیشنهاد جابجایی افراد شاغل (بهورزان، مراقبین و ...) جهت ارتقاء کمیت و کیفیت ارائه خدمات

15- مکاتبه و اخذ مجوز جهت تغییر کاربری املاک متقاضیان  پس از بازدید و هماهنگی با دفتر فنی در صورت عدم نیاز دانشگاه

16- جمع آوری بانک املاک و مستغلات شبکه بهداشت و درمان شهرستان و ارائه به استان

17- جمع آوری اطلاعات خیرین شهرستان در حوزه بهداشت و درمان و ارتباط با آنها در راستای تامین اهداف سلامت و هماهنگی جهت تقدیر از خیرین و ارائه آمار به استان

18- انجام سرشماری جمعیت تحت پوشش و بررسی حدود و مرزهای واحدهای بهداشتی و تعیین اولویت جهت ایجاد واحدهای ارائه خدمات مورد نیاز و جدید

19- استخراج شاخصهای جمعیتی و نظارت بر وقایع حیاتی و شرکت در شورای وقایع حیاتی شهرستان و ارائه شاخصهای جمعیتی به سایر واحدها و ارگانهای مرتبط

20- جمع آوری زیج حیاتی خانه های بهداشت و مراکز  و ثبت در سامانه سیب و نظارت بر صحت ثبت آنها در طی سال و تطابق با اطلاعات وقایع حیاتی رخداده در جمعیت تحت پوشش

21- نظارت بر شاخصهای پنل مدیریت مراکز و ستاد و تدوین پنل مدیریت شهرستان و ارائه به مدیریت

22- شرکت و همکاری در برنامه های درون بخشی (NCD، سلامت مادران، مرگ کودکان، سبد حمایتی، هفته سلامت، ویزیت رایگان و ...) و برون بخشی (فرمانداری، شهرداری، ثبت احوال، آموزش و پرورش، بهزیستی و مطبهای خصوصی و ...) و ایجاد هماهنگی در این راستا

23- اجرای طرح های تحقیقاتی و پیشنهاد پروپوزال در راستای ارتقاء کیفی سیستم(همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه)

24- برگزاری کمیته های فنی سیب، مرگ و میر، تعمیرات و تجهیزات، پزشک خانواده و کمیته های تغییرات پرسنلی

25- آمار برنامه پزشک خانواده (جمع آوری ماهانه، ارسال به استان، تجزیه و تحلیل آمارها و انجام پایش در این خصوص و ارائه پسخوراند)

26- جمع آوری آمار فوت و موالید مراکز و ارائه به بیمه سلامت

27- برنامه پایش مشترک با کارشناسان بیمه سلامت از مراکز خدمات جامع سلامت تابعه شهرستان و بررسی نقاط ضعف و قوت و پیگیری جهت مرتفع شدن مشکلات

28- تهیه بانک اطلاعاتی واحدهای استیجاری و هماهنگی و مکاتبه با ارگانها و اخذ مجوزهای لازم پس از بررسی مکان و فضای فیزیکی جهت استقرار موقت واحدهای بهداشتی در صورت نیاز و تایید استان

29- محاسبه و تنظیم  پیشنهاد کارانه پرسنلی بر اساس عملکرد و نظریه مدیریت

30- ارزیابی رضایت سنجی خدمت گیرندگان در سامانه سیب و ارائه گزارش به مدیریت

31- پایش عملکرد ثبت خدمات پرسنل در سامانه سیب و ارائه نتایج و شاخصها به واحدهای محیطی و پیشنهاد تشویق و تذکر بر این اساس به مدیریت

32- برنامه ریزی و برگزاری آموزشهای مورد نیاز بهورزان، پرستاران، پزشکان، ماماها و مراقبین در حوزه های مرتبط با فعالیتهای شغلی و نیز برنامه های جدید بر اساس پروتکل وزارت بهداشت و درمان

33-  همکاری با آموزشگاه بهورزی و پایش دانش آموزان بهورزی

34- بازدید میدانی خانه های بهداشت بخصوص مناطق سیاری و بررسی چالشهای موجود در ارائه خدمات و پیگیری جهت مرتفع شدن

35-  جمع آوری شناسنامه املاک و ساختمانهای واحد های بهداشتی با هماهنگی دفتر فنی دانشگاه

36- جمع آوری شناسنامه تجهیزات پزشکی کلیه خانه های بهداشت و مراکز و راه اندازی سامانه PMQ به منظور ساماندهی فرایند تعمیر و درخواست تجهیزات واحدهای محیطی و آموزش کلیه پرسنل بهداشتی جهت استفاده از این سامانه

37- نظارت بر برنامه کشیک پزشکان، پرستاران، پذیرش، نگهبان، خدمات و  بررسی عملکرد و حضور پرسنل عهده دار کشیک طی پایش مرکز شبانه روزی و محاسبه حق الزحمه بر اساس شرح بودجه و ارائه گواهی به استان 

38- نظارت بر امور مرتبط با آزمایشگاههای موجود در مراکز خدمات جامع سلامت و پیگیری مشکلات موجود

39-  نظارت بر امور مرتبط با واحدهای دهان و دندان موجود در مراکز خدمات جامع سلامت و پیگیری مشکلات موجود

40- برنامه ریزی و تهیه و تدوین برنامه کشیک نوروزی و تنظیم لیست و محاسبه حق الزحمه بر اساس شرح بودجه و ارائه گواهی به استان 

41- همکاری و هماهنگی با بیمارستان شهدای رضوانشهر و شهید بهشتی بندرانزلی در راستای اهداف مشترک (آموزش پرسنل، نظام ارجاع الکترونیک، کشیک پزشکان، تجهیزات پزشکی، ثبت مرگ و...)

42- تنظیم قراردادادهای خرید خدمات پاراکلینیک و آزمایشگاه با بخش های دولتی و خصوصی شهرستان و نیز شهرستانهای همجوار (تالش و بندرانزلی) بر اساس ورژن برنامه پزشک خانواده پس از اخذ مجوزهای بهداشت، درمان و توسعه و هماهنگی جهت دریافت خدمات و ارسال نمونه

43- ثبت اطلاعات "سامانه فرابر" و همکاری با واحد مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

44- برنامه ریزی و  هماهنگی با کارشناس  IT به منظور فراهم سازی بستر مناسب جهت استفاده از سامانه ها در واحدهای ستادی و محیطی 

45- مکاتبه با مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه جهت اخذ مجوز های لازم برای تامین تجهیزات فنیIT  

45- بررسی چالشها و مشکلات سیستم ارائه خدمات بهداشتی و ارائه راهکار و پیگیری تا حصول نتایج مطلوب

46 - پیگیری و پاسخ به درخواستهای مرتبط واحدهای محیطی و ستادی

 

 
 
 
آخرین بروز رسانی : 1401/01/31